po dlhom čase sa vraciam k tomu, prečo som tento blog začal; k písaniu o muzike - najmä o tej obľúbenej...
(Ductapes, 2012)
už názov môže napovedať, že
nepôjde o nič extra pozitívne. veď čo dobrého môžu hrať žiarliví zbabelci? a
vskutku, od prvej noty je to dáke divné. pomalý rozjazd a v duchu intra sa
nesie aj všetko ostatné. rýchlosť síce narastie, ale neandertálske kompozície
ostanú. od švédskej kapely by človek čakal lepšiu zvukovú kvalitu, no po pár
vypočutiach zisťujem, že oni tomu primitívnemu punku
prispôsobili aj zvukové spracovanie a je to nazvučené dokonale. všetko vyznieva
ešte špinavšie a degenerátskejšie. počul som ten vinyl nespočetne krát,
jednoduchosť J.C. ma podvedome priťahuje. bumčvachové
bicie, gitara taká tá polobustrovaná, spev je tiež polonakričaný, krása. hit
sezóny: "Serbian Dream" s textom "heil burek, heil pivo".
na obale s punkovou grafikou týpek žere druhému z otvorenej hlavy,
perfektné. vinyl som našiel v second-hand sekcii Rekomanda v Prahe, oplatí sa
hrabať.
(Thriller, Malarie, Phobia, 2006)
ja viem, že tento vinyl už má nejaký ten rôčik, ale cesty
muziky sú nevyspytateľné a preto sa ku mne dostal iba nedávno. s tou mojou
zásadou nekupovania vinylov cez internet sa ani niet čomu čudovať. do nosa mi frnkajú iba vinyly, s ktorými sa naozaj "stretnem".
tento som si odniesol z Blackpittu v Žiline, lebo tam na mňa furt kukal tým
divným okom na obale (alebo je to meňavka?). niekedy menej a niekedy viac zbesilý
hardcore/punk a mužsko-ženský spev, kombinácia, ktorá robí divy. aj v tomto
prípade. zas ale nie je to žiadny prasopal ako by si mohol čakať od členov The Public v zostave. spomeň si na duch The Flame Still
Burns alebo Attitude v tvrdších pasážach. celkovo pri počúvaní si silno
spomínam na tie časy začiatku tisícročia, kedy sa zdalo, že o niečo ide. ono je
to podobné aj teraz, len sme už starší a skúsenejší. Superopice ma vrátili v čase
a vyvolali tých správnych bojovných duchov.
(No Pasaran,
83records, 2011)
toto by som mohol popísaťslovami
poľský Leatherface, a bolo by vymaľované. ale všetko je ináč. ten poľský
Leatherface ma napadol, keď som to počul prvý krát v lete 2013 a keďže
som sa do Die Last zamiloval od prvého tónu, tak som odvtedy platňu počul
nespočetne krát. s každým ďalším počuvom zisťujem, že
síce sa to neuveriteľne ponáša na (pre mňa) kultovú anglickú kapelu, ale má to
hodne svojho a všetko je naozaj ináč. zvonivé gitary, špecifické
vybrnkávačky, to všetko ide v najlepšej tradícii Stubbsa a Hammonda. hlas sa
síce v istom zmysle podobá na nezameniteľný chrapľák, ale je predsa len vyššie
položený a hlavne spev je v poľštine a so skvelými textami! celé to má skvelú
smutnú náladu a osobitosť. takže to vôbec nie je vykrádačka, ale
perfektná parafráza v štýle melancholického punkrocku, ktorý tak milujem.
vymenil som to v Poľsku na jednom festivale, na obale kresba mŕtveho týpka,
depresívne názvy skladieb a keď som sa pýtal, čo to je, dostal som
odpoveď "jakyž fajny emorock", keby som bol vtedy vedel aké je to
skvelé, beriem hneď aj do distra.
(SM Musik, Subcult,
Truemmer Pogo, Rinderherz, 2012)
robím si raňajky a vidím prichádzať
apokalypsu. idem na záchod a vidím prichádzať apokalypsu. vetrám a vidím
prichádzať apokalypsu. pomaly headbangujem po byte v rytme apokalypsy... to je
dôsledok počúvania pomalého epického crustu od Brink Of Despair. vlčí spev,
valivé bicie, dunivé gitary, beznádejná atmosféra ubíjajúcich tónov, občas
príde zrýchlenie do tuka-tukara a všetci vieme, že disbeat je tranz, punková
meditácia, špinavý zen. okrem apokalypsy si ešte vždy pri tejto platni
spomeniem na kamarátstva z Lipska. prvý človek je moja Lipská spojka Frank z
Midnight Crisis, vinyl mi dal bubeník z oboch kapiel a ručal tam aj ich spevák Janne,
a vydával im to Stahni (ďalší super človek z Lipska). srandovný fín Janne k
tejto čiernej nádhere robil aj obal, mohutná sieťotlač na
veľkom kartóne, klobúk dolu. texty sú nelichotivé básne záhuby. ono, keď
tu boli s Midnight Crisis na turné, zažil som keď sa šli v noci akoby námesační
túlaťpo záhrade a poliach, za veselou tvárou mali
nevyspytateľné vnútro, neskrotnú tmu. s takýmito predispozíciami nemôže
vzniknúť nič iné ako Rooted In Dust. (PS: raz musím
napísať aj o Midnight Crisis, na to sa chystám odkedy som počul ich kazetu a
videl ich koncerty)
(Shitpiece, 2012)
no a dnes to uzavrieme najhorším bahnom, slovinskou špinou
špinavou nakazenou mrchavou slizkou odpornou hladomornou. počnúc názvom kapely,
cez titul platne, názvy songov a texty až po grafické stvárnenie obalu, všetko
je vyvedené v šablóne škaredosti a nechutnosti. ešte aj tie beznádejné texty sú
písané najškaredším tečúcim písmom aké si viete predstaviť, vlastne som sa do toho začítal až na tretí krát, nemal som ani chuť
to lúštiť. ale na stoke je čosi príťažlivé, na úpadku je niečo magické,
magnetické a neodolateľné, že? hudobne títo pijavičiaci predvádzajú
slimačí chorý doom, sludge, čo ja viem ako sa to všetko nazýva, proste synonymá
bahna a záhuby. zlá zlá zloba. štyri piesne s hnusným vokálom a zbustrovanými a
drnčiacimi nástrojmi. toto ani zďaleka neni stoner, kedy si dáš jointa a všetko
tak krásne valí, tu by sa ti asi po jointe vynorili najhoršie nočné mory a
utiekol by si kričiac do tmy. po západe slnka to radšej ani nepočúvam, dosral by
som sa od strachu. vinyl som vymenil v Rijeke s kamošom Damirom a celkom mám
teraz chuť pozrieť si ich koncert a pobrodiťsa trošku v beznádeji, utopiťsa v pomalých rytmoch... ale nie moc,
Koľa, bo mi bude zle.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára